Forum FSR Polska Strona Główna FSR Polska
Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

12.Wyważanie układu napędowego w piętnastce.
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 15
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartek.Dzierbicki
Buczek



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie 2:57, 07 Lut 2010    Temat postu:

Zgadza się panie Stanisławie. Ale nie spotkałem się jeszcze z elementem wykonanym w procesie wtrysku (poliuretan) wykonanym co do 0,01 mm . To samo jeśli chodzi o elementy z frezarek CNC, nawet wykonanych w jednym mocowaniu (pozycja otworu) Akurat na tym polega moja praca i wiem , że plany i ząłożenia są ambitne, a z wykonaniem to różnie bywa. Dlatego te pare setek luzu daje nam margines bezpieczeństwa. Te sprzęgła wybiorą ten luz, ale dając jakieś dodatkowe obciążenie na wął i silnik/przekłądnie (a w sumie łożyska) co niekorzystnie wpływa na trwałość i sprawność układu. Jedyne pewne rozwiązanie to przegub podwójnie łamany kardan lub taki jak stosuje M. Duchiński. Oczywiście to moje zdanie.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek.Dzierbicki dnia Nie 12:38, 07 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Nie 11:12, 07 Lut 2010    Temat postu:

Witam,

Maciek o ile wiem już nie stosuje swojego kardanu ze względu na zbyt dużą masę a więc zbyt duży moment zamachowy potrzebny do jego obrócenia. Dlatego ja również wykluczam możliwość ich stosowania. Jak sam wiesz nie ma nic idealnego więc należy zawsze iść na kompromis, niech tam te łożyska po 2,50 szybciej się zużywają Mr. Green , ja wymieniam je po każdych zawodach nawet nie sprawdzająć czy jeszcze się "kręcą" Mr. Green .
Mam propozycję, weź kilka sprzęgieł, na przykład najchętniej używanych "gienkowych", zamocuj jednym końcem w tokarce i spróbuj choć jedno ustawić tak żeby swobodna część nie biła, dla ułatwienia zamocuj w niej krótki odcinek wału. Jeśli próba Ci się powiedzie stawiam dowolnie wybrany czteropak Very Happy , dla ułatwienia dodam że sprawdzając pojedyńcze elementy sprzęgła, żadne z nich nie bije. To samo dzieje się ze wszystkimi sprzęgłami które ja do tej pory wyprodukowałem, a więc wniosek nasuwa się sam, winę za to ponoszą elementy gumowe!
Dlatego właśnie zaczynam produkować sprzęgła z wkładami z poliuretanu które według mojej oceny są najdokładniej wykonane i najlepiej "trzymają" wymiary.

Co z tą ceną Mr. Green ?

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartek.Dzierbicki
Buczek



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie 12:35, 07 Lut 2010    Temat postu:

Co do gum to się zgadza to najbardziej niedokładne elementy całego sprzęgła (ale elementy alu też nie są idealne, co mogę pomierzyć z duża dokładnością), poliuretany są lepsze bo dokładniejsze, ale mimo wszystko nie są zrobione na "0". Dlatego powinien być minimalny luz - dla łatwiejszego przemieszczania się elementów. Sprzęgła bezluzowe są stosowane do frezarek i napędu potencjometrów, enkoderów itd. i tam nie może być luzu, bo wprowadzi on np. błąd położenia.

Co do testu: to można zrobić 2 wałki łożyskowane na łożyskach idealnie wyosiowane tak, aby lekko się kręciły gdy na sztywno zepniemy je tulejka. Demontujemy tulejkę i zakładamy sprzęgło. Najlepsze jest te kręci się najlżej (można sprawdzić podłączając malutki silniczek z amperomierzem). I wydaje mi się, że najmniejszy prąd wyjdzie na sprzęgle podwójnie łamanym kardanie, taki jak był kiedyś w silniku webra (z kulkami łożyskowymi na końcach). Oczywiście jest on ciężki ale za to ma znośnie małą średnicę. Nie wiem tylko czy wytrzyma w CMB 91 RS Smile. Testy można też robić pod obciążeniem

Jak miałem sprzęgło kłowe to też miałem ten problem. Jak kręciłem wałem to widziałem minimalne ruchy przekładni (góra dół i na boki). Pomogło rozwierczenie otworów w gumie..... Teraz jak robiłem nowe to zrobiłem otwory podłużne a nie okragłe (tzw fasolki pasowane) I zobaczymy jak to będzie chodziło. Rysunek mogę wysłać na mail.

PS. Z jaką ceną po się pogubiłem??;p


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek.Dzierbicki dnia Nie 12:42, 07 Lut 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pitt
Gospodarz



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bellechatoix

PostWysłany: Nie 15:14, 07 Lut 2010    Temat postu:

A ja uważam, że wszystkie sprzęgła, w których występuje "osiowanie" są do d... Sprzęgło powinno przenosić wyłącznie moment obrotowy, czyli siły obwodowe. Każde występowanie sił promieniowych jest źródłem naprężeń i strat. A takie siły występuje niestety w każdym typowym sprzęgle kłowym i nie jest to kwestia dokładności jego wykonania, tylko specyfika konstrukcji. Sam takie od zawsze niestety stosuję, ale zamierzam to zmienić. Te podłużne otwory Bartka są krokiem w dobrą stronę według mnie.

Pozdrówka.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Nie 16:11, 07 Lut 2010    Temat postu:

Witam,

znowu Piotrusiu masz rację jeśli chodzi o te sprzęgiełka, chyba posiedzę u Ciebie z tydzień ..... Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Znalazłem stronę o tuningowaniu dwusuwowego motorka o pojemności 50ccm. Przed tuningiem wykonano jego wykres na hamowni.

W zakres tyningu weszło;

-wymiana wału korbowego na wał wydatnie zmniejszający przestrzeń szkodliwą skrzyni korbowej,
-wymiana tłoka na lżejszy,
-wymiana sworznia tłokowego na lżejszy,
-wymiana czopu korbowodu na lżejszy,
-wypełnienie wszystkich możliwych wolnych przestrzeni w układzie korbowym,
-wymiana korbowodu na lżejszy,
-wyważenie wału korbowego
-zmiana regulacji gaźnik.

[link widoczny dla zalogowanych]

To jest zestawienie wykresów zewnętrznych silnika przed i po tuningu. Uzyskano bardzo płaski wykres momentu obrotowego(takiego spodziewam sie po moim grzebaniu w motorku). Łatwo zauważyć że po tuningu uzyskano moment około 3,4Nm przy obrotach około 4100 a przed ten sam moment był przy około 5900 obrotów. Tak więc przyspieszenie zeszło na bardzo interesujące mnie obroty. Natomiast max moc pojawiła się na nieco niższych obrotach ale za to o 12,4% wyższa.

Teraz dopiero zajęto się ustawieniem stopnia sprężania i oknami tulei. Po tym zabiegu wykres wygląda tak;

[link widoczny dla zalogowanych]

Max moment 6,3Nm//8350obr/min
Max moc 8,59KM//8764obr/min

Jednak stopień sprężania podniesiono dosyć dużo przez co spadła wartość momentu obrotowego w dolnych wartościach obrotów. Tu trzeba już pokombinować z podkładkami i radarem żeby wybrać ten najlepszy dla naszych potrzeb Very Happy . Resztę dowiecie się po analizie wszystkich wykresów które powyżej zamieściłem, a wnioski co macie zrobić w motorkach same się nasuną Very Happy .

Na koniec dodam jeszcze że po zastosowaniu rury rezonansowej w tym silniku zmieniła dane na takie;

Max moment 7,41Nm//8345obr/min
Max moc 8,95KM//8691obr/min

A silnik wkręcał sie na obroty nazwijmy to użytkowe powyżej 11000, seryjny tylko na około 9500!!!

PS.Bartek, chodzi mi o cenę formy do śrub.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Śro 20:42, 08 Wrz 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartek.Dzierbicki
Buczek



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Nie 17:10, 07 Lut 2010    Temat postu:

No to już ustalliśmy jest wysoka. Smile Podałem cenę formy detalu który projektowałem. Firma to jeden z liderów rynku. Stąd znam cenę. Myslę że kilkanaście tys zł za formę ciśnieniowa to jest dobra cena, ale i tak nam się nie opłaca tego robić na nasz stosunkowo wąski rynek modelarski.

Jeśli będzie Pan znowu jechał do CTO (nie wiem na jakim etapie sa prace na śrubami - bo podobno jednemu z ludzi się niestety zmarło) to chętnie udostępnie kawałek magnezu na śrubę w wykonaniu CNC. Sam jestem ciekaw czy sa zyski z tch 30% masy.

Przeanalizowałem te fasolki i nie do końca spełniają swoją funkcję tzn. gdyby zastosować 2 kły i dwa otwory to jak najbardziej ale przy 3 czy 4 kłach zawsze będzie to dość sztywne połączenie.
A nawiasem to Rosjanie od dawna nie stosuja w 3,5 i 7,5 sprzęgieł i dość sztywne mocowanie silnika , ale nie wiem jak to się sprawdza w praktyce.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Wto 10:43, 09 Lut 2010    Temat postu:

Witam,

Hohoho, no to jesteście very very ekspensive!!!!!!!, ale niech tam.

Nigdy nie byłem w CTO, wszelkie informacje na temat śrub mam od Przemka i od Bogdana G. który potrafił bardzo dużo ciekawych, praktycznych i nam potrzebnych informacji wyciągnąć od naukowców i pracowników tego instytutu. Między innymi o tym jak powinna wyglądać powierzchnia śrub gotowych do pracy, i tak przy okazji na fw(moi informatorzy są bardzo czujni Laughing ) znowu zwolennik wysoko polerowanych śrub zachwyca się tym co widział w Düsseldorf, tylko nie wziął pod uwagę kilku innych zdjęć na których trudno znaleźć wysoko polerowane śruby.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Jak czegoś nie wiem to pytam, nie wymyślam swoich własnych, chorych teorii Mr. Green , to tak na marginesie dla "geniuszy" na własny użytek.

Nie mam także najmniejszego wpływu na to co oni będą robili dla Przemka, to on o wszystkim decyduje. Ja czasami służę swoim modelem podczas testów nowych śrub i tylko wypowiadam swoje zdanie o każdej z nich, co wcale nie oznacza że Przemek zgadza się w tych ocenach ze mną.

Nie tylko Rosjanie, a co szkodziłoby zastosować sztywne mocowanie wału z silnikiem w 15-tce? Trzeba byłoby zmienić(przesunąć) podporę wału do tyłu i po kłopocie, wszystko przed nami ... , ale czy się sprawdzi?

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Wto 10:52, 09 Lut 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartek.Dzierbicki
Buczek



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 14:31, 09 Lut 2010    Temat postu:

Heh niedokładnie się zrozumieliśmy: mój Tata jest klientem tej firmy, a nie producentem form wtryskowych.

Z tym sztywnym mocowaniem wału w 15 to trzeba by uważać bo połączenia gwintowane nigdy nie są idealnie osiowe. Powinno wtedy się wykorzystać część wału silnika jako prowadzenie. Jednym słowem trzeba sprawdzić Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek.Dzierbicki dnia Wto 15:08, 09 Lut 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zbyszek_Błaszczyk
Asior Nadzwyczajny



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:57, 09 Lut 2010    Temat postu:

Nie róbcie na sztywno, przy niewielkiej nieosiowości silnik nie rozkręci się do więcej niż 5 tys obr/min a wał zmieni kolor na czerwony.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Wto 16:15, 09 Lut 2010    Temat postu:

Witam,

coś mi się zdaje Zbyszku że chyba masz już praktykę Mr. Green , a ja tak sobie to "chlapnąłem", wydaje mi się że sprzegło jest i tak niezbędne chociażby po to żeby silnik mógł troszkę poprzemieszczać się wzdłuż osi wału.

Bartku a gdzie tu miałoby być połączenie gwintowane?, myślisz o wkręcie dociskowym(kreciku)?

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartek.Dzierbicki
Buczek



Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 17:18, 09 Lut 2010    Temat postu:

No jeśli cmb 91 ma gwint na końcu wału to trzeba na niego takie sztywne sprzęgło nakręcic, no chyba że się mylę. Zbyszek ma rację. Wykonanie na sztywno wymaga ogromnej dokładności. Nie stosowałem więc nie wiem. Sprzęgło dużo ułatwia. A jeśli sprzęgło ma kompensowac przesuniecia osiowe, to bezluzowe.... bedzie stawiało opór ;p.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Bartek.Dzierbicki dnia Wto 17:22, 09 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Wto 18:49, 09 Lut 2010    Temat postu:

Witam,

no widzisz Bartku, co dwie głowy to nie jedna, bardzo mi pomagasz w myśleniu swoim głosem w dyskusji, dzięki Very Happy .

Każde sprzęgło jest nakręcane na ten gwint, a jest to standardowy gwint trójkątny który sam się centruje co wynika z jego budowy. Jeśli teraz część nakręcana na wał zostanie wykonana na szlifowanym trzpieniu zaopatrzonym w identyczny i też szlifowany gwint to możemy domniemywać że takie sprzęgło ma śladowe bicia, oczywiście pod warunkiem że maszyna na której je wykonujemy też ma je zredukowanie do minimum.

Moje sprzęgła wykonuję na takim właśnie trzpieniu, po nakręceniu na niego wstępnie obtoczonego elementu, przetaczam jego powierzchnie boczne, powierzchnię czołową i na koniec powierzcnię stykającą się się z kołem zamachowym co praktycznie wyklucza jego nieosiową pracę, oczywiście możliwe jest popełnienie błędu podczas tego procesu ale staram sie myśleć podczas tej pracy o tym co robię.

Każde sprzęgło stawia opór przy przesunięciach poosiowych, ja osobiście nie spotkałem takiego które nie miałoby ściskanego elementu elastycznego(zawsze była to guma). Tak więc myślę że ten opór to nie takie wielkie zmartwienie, tym bardziej że elementy gumowe zawieszenia silnika też u mnie są nieznacznie ściśnięte, pisałem już o tym, dzięki czemu te przesunięcią są o bardzo małych wartościach.

Większe zmartwienie to nieosiowe ustawienie panewki wału, łożyska podporowego i osi wału silnika czy wreszcie nieosiowo wykonane otwory w sprzęgłach.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 19:39, 26 Lut 2010    Temat postu:

Witam,

na początku tego tematu pisałem o wałach jakie powinny być używane w naszych modelach, dzisiaj mam już takie, jakie sobie wymarzyłem.

[link widoczny dla zalogowanych]

Wały o długości 400mm wykonane są z bardzo twardej stali(62HRc - twardość bieżni łożyskowych!) na szlifierce bezkłowej, gwint wykonany na maszynie CNC długości 15mm o zmniejszonej twardości do 30HRc.

[link widoczny dla zalogowanych]

Dopuszczalna odchyłka w prostoliniowości to jedna setka na całej długości a więc praktycznie nie zauważalna. Średnica idealnie dopasowana do średnicy wewnętrznej łożyska.

Takie wały dają gwarancję że nie będą się wyginały i wpadały w drgania z byle jakiego powodu. Warunkiem jest zachowanie tego o czym pisałem na początku tematu, no i wyważenie śruby napędowej ... oczywiście Very Happy .

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Pią 19:40, 26 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Wto 16:31, 07 Gru 2010    Temat postu:

Witam,

przedstawiam moją oficjalną ofertę wyważania i wypełniania wału korbowego silnika CMB91RS, wkrótce ofertę wzbogacę o wały do Zenoah i podobnych i do CMB45RS.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

To jest jeden z wałów(testowane były trzy) który był testowany przez około trzy godziny w jednym z moich motorów. Testy wypadły bardzo pomyślnie więc umieściłem ofertę na mojej stronie.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
larith
Buczek



Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bełchatów/Warszawa

PostWysłany: Śro 17:36, 08 Gru 2010    Temat postu:

a można zamówić w kolorze różowym ?Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 15 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Następny
Strona 8 z 11

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin