Forum FSR Polska Strona Główna FSR Polska
Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Tuning Zenków i innych benzynek.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 27
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 21:53, 26 Lis 2010    Temat postu: Tuning Zenków i innych benzynek.

Witam,

Ponieważ mam u siebie parę silniczków na benzynkę które zacząłem troszkę drapać, zapraszam wszystkich do dzielenia się swoimi doświadczeniami i uwagami dotyczącymi eksploatacji tych silników.

Będę również zwracał tutaj Waszą uwagę na to czego nie powinno się w tych motorkach robić na podstawie licznych relacji które znalazłem w internecie, a które przypominają mi jak żywo opis pewnego "znawcy tematu", który był uprzejmy podzielić się swoją wiedzą i zdać relację z "rasowania" motorka o pojemności 3,5ccm na fw. Chciałbym w ten sposób uchronić nasze efeserowe społeczeństwo przed psuciem całkiem dobrych, choć stosunkowo tanich w porównaniu do CMBiarek silniczków benzynowych.
To tyle tytułem wstępu Very Happy .

Kilka benzynek o pojemności podobnej do Zenoah 260PUM zaopatrzonych jest albo w fabryczny wał korbowy od Zenka albo zrobionych identycznie jak pierwowzór. Dzisiaj wrzuciłem na wyważarkę właśnie taki fabryczny wał i okazało się że jest wyważony identycznie jak fabryczny wał od CMB91RS, a więc między 34 a 35%. Prawdopodobnie jutro sprasuję wał z wypełnieniem i także na początek zobaczę jak jest wyważony. Następnie dokonam odpowiednich obliczeń i wyważę obydwa na odpowiedni procent, a fabryczny wał wypełnię tak żeby przewyższał parametrami tego z poniższego zdjęcia.

[link widoczny dla zalogowanych]

Ciekawostką jest że fabryczny wał jest o wiele lżejszy od tego tuningowanego, fabryczny waży 208 a ten drugi 266 gram, tak więc różnica jest sporawa, jednak motorki lepiej kręcą się na tych które dają o wiele lepszy współczynnik wypełnienia karteru.
Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Nie 13:07, 28 Lis 2010    Temat postu:

Witam,

okazuje się że wał kupiony jako tuningowany z wypełnieniem ma również standardowe wyważenie, a więc także około 35%, nie wiem tylko dla jakich części był on obliczany przy projektowaniu, dla oryginalnych od Zenka czy nieco odelżonych od innych firm Question , bo wówczas wyważenie może się różnić między oryginałem i lżejszymi częściami o około 1,5%.

[link widoczny dla zalogowanych]

Średnica przeciwwag w wale po lewej(do tuningu) wynosi 49mm i ma rozrzut około jednej dziesiątki!!!, a oryginalne przeciwwagi mają 48mm średnicy i są to odkówki wykonane wraz z końcówkami wału.

[link widoczny dla zalogowanych]

Wał tuningowany jest stosunkowo miękki, ma twardość mniejszą od CMB91RS. Natomiast wypełnienie jest na mój gust zbyt wąskie, chyba ze względu na stosowanie korbowodów o wąskiej stopie korbowodu. Osobiście nie widzę powodów do stosowania takich, wole tę oryginalne z szerszą stopą, po odelżeniu uzyskać można taką samą wagę jak odelżony wąski korbowód. Jednak stosując szerszy mamy możliwość wypełnienia wału w taki sposób żeby odległość między przeciwwagami była o wiele mniejsza, dająca silnikowi o wiele mniejszy stopień przestrzeni szkodliwej. Poza tym odelżanie korbowodu należałoby przeprowadzić tak ażeby odległość ta mogła być jak najmniejsza.

Bardzo ważną sprawą jest umiar w odelżaniu tłoka, sworznia tłokowego i korbowodu ponieważ nawet zrobienie tego ma maxa w efekcie zmienia wyważenie wału korbowego tylko o około 3 do 4%. Tak więc róbmy to bardzo rozsądnie bo wytrzymałość tych elementów po zbyt dużej ingerencji w ich konstrukcję drastycznie maleje. Natomiast swoją uwagę pokierujcie w inne obszary tego zespołu które rzeczywiście dają oczekiwane efekty w przyspieszeniu i możliwości wkręcania się na wyższe obroty niż w oferowanych na rynku silnikach Very Happy .

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dzisiaj pierwszy z mojej czarnej listy "tuningowanych" elementów. W sieci jest wiele takich kwiatków i często ich autorzy biernie małpują to co gdzieś zobaczyli, naszym "benzyniakom" polecam myslenie, albo konsultacje przed złapaniem do ręku dremela w celu rżnięcia swojego silnika, bowiem czasami może to być jego dorżnięcie. Nie wymyślajcie nowych i nie zawsze dajcie wiarę w nowe teorie ....... Very Happy Mr. Green Very Happy Mr. Green Very Happy i w to co w necie uda wam sie znaleźć.

[link widoczny dla zalogowanych]

Modyfikowane są krawędzie "natarcia" przeciwwag wału korbowego, jeśli ktoś ma naprawdę wybujałą fantazję i "techniczny" sposób myślenia to być może że jest w stanie wpaść na tak genialny pomysł i wydrapać w swoim wale takie cudo. Nie mogę się jakoś wczuć w to myślenie i nie do końca rozumiem autorów tego tuningu, prawdopodobnie chcieli zrobić w swoich motorkach lepsze "mieszanie" mieszaniki paliwowej i lepsze podanie jej pod tłok.

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor tego wału nazwał to co zrobił "turbo tuning" Mr. Green .

[link widoczny dla zalogowanych]

Na tym zdjęciu pokazuje jak należy zerżnąć połówki karteru żeby jego "turbo" było bardziej skuteczne Mr. Green .

Jakie są efekty takiego "tuningu"?

1.Zwiększenie wskaźnika przestrzeni szkodliwej, a tym samym obniżenie sprawności silnika.
2.Zmiana wyważenia, jest to zmiana w dół na moje oko do około co najmniej 28 - 30%(fabryczne 35%) co skutkuje opóźnieniem przyspieszenia i obniżeniem maksymalnych obrotów silnika.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Nie 13:08, 28 Lis 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Wto 10:15, 30 Lis 2010    Temat postu:

Witam,

obliczyłem juz co należy z którym wałem zrobić(różnią sie ciężarem), dzisiaj będę pracował nad formą gdyż ta od RSa jest za mała, i za parę dni wypełnię obydwa wały. Za jakieś dziesięć dni będę mógł przedstawić ofertę dla "benzyniarzy" dotyczącą wyważenia i wypełnienia fabrycznych wałów korbowych do Zenków i jemu podobnych benzynek Very Happy . Moim zdaniem rozsądniej będzie przerobić fabryczny wał, niż kupować drugi wypełniony a ten pierwszy wrzucać bezpowrotnie do szuflady Very Happy .

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adamm
Buczek



Dołączył: 07 Lip 2010
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Guziec FSR Team - Tychy

PostWysłany: Pią 9:32, 17 Gru 2010    Temat postu:

i jak wypełnianie wałów idzie ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 27 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin