Forum FSR Polska Strona Główna FSR Polska
Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

11.Ciekawostki i ciekawe rozwiązania w 15kach.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 15
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 23:03, 05 Cze 2009    Temat postu: 11.Ciekawostki i ciekawe rozwiązania w 15kach.

Witam,

po wizycie na Litwie w Siuliali, zawodach w Ślesinie i Oudenaarde dowiedziałem się że to forum czytają i oglądają modelarze z różnych nacji w całej Europie. Bardzo mnie to cieszy i wzmacnia moje samozaparcie żeby je nadal utrzymać w sieci mimo że niewielu modelarzy zabiera tu głos. Jednak opinie które słyszałem o tym "moim"(Piotruś na razie ma pauzę) forum pobudzają mnie do kontynuowania moich technicznych tematów.

Po zawodach na Litwie postanowiłem otworzyć kolejny temat w którym poza ciekawostkami będą ciekawe rozwiązania zastosowane przez modelarzy w 15kach godne polecenia do zastosowania w waszych łódeczkach.



Pierwszy model w którym zauważyłem kilka fajnych gadżetów. Oprócz koloru mój wzrok przyciągnęła ciekawa, aerodynamiczna linia pokładu, rączka i nietypowe rozwiązanie otwierania pokrywy nad silnikiem. Rączka na moje oko jest przesunięta nieco za daleko do tyłu i przy unoszeniu model opada za bardzo na dziób. Rura ukryta pod pokładem, trudna do "ubicia".



Po otwarciu pokrywy widać nietypowe bowdeny sterujące silnikiem. Być może takie sprężynki chronią śrubkę wkręcaną w rowek przepustnicy przed jej pęknięciem?, ja wolę precyzyjnie je wyregulować. Mocowanie łoża też ciekawe, wykonane z profilowanych wałków duralowych przylaminowanych do dna modelu.



Widok klapki od tyłu, okazuje się że zastosowano w niej zameczek zatrzaskowy, widoczny w prawym górnym rogu klapki(boja nr.2 według oznaczeń niemieckich). W klapie wycięcie na pasek rozruchowy i fajkę do świecy.



Następny, wykonany z materiałów z wyższej półki, w modelach tych pomijam opisy dna bo te być może są bardzo znane. W modelu brakuje pokrywy silnika ale ...



... wstawiłem tu zdjęcie tej oto węglowej 3apółki która swoim wyglądem zdradza wspólnego projektanta obydwóch modeli. Patrząc na nią możemy sobie wyobrazić 15kę w całości z pokrywą silnika.



Ciekawe odlewane z aluminium łoże silnika, bowdeny położone na dnie i zabezpieczone gumkami przed woda. Takie ustawienie gumek amortyzujących łoże wymaga zastosowanie gumy o bardzo dobrych właściwościach tłumienia drgań, na przykład amortyzatory z GM. Stosowanie takiego układu z przypadkowymi gumami według czołowych zawodników angielskich ujemnie wpływa na żywotność łożysk w silniku?, podobno po zmianie ich ułożenia na pionowe kłopoty z łożyskami u wymienionych modelarzy poszły w zapomnienie. Razi brak komory pływakowej ... .



Bardzo ciekawe rozwiązanie żarzenia świecy przed startem. Akumulatory umocowane po lewej stronie kadłuba, wyłącznik na lewej burcie przyciskany przed sygnałem startu, w momencie rzucania modelu na wodę automatycznie rozłącza się dopływ prądu do świecy. Widoczne wloty powietrza przed pokrywa silnika i za do chłodzenia rury?



Rura rezonansowa usytuowana skośnie skierowana na lewą burtę, myślę że chodziło o przeniesienie ciężaru na tę właśnie stronę, możliwość zastosowanie prostego w kształtach zbiornika i bardzo łatwy dostęp do przedziału radiowego. Wyłącznik zasilania odbiornika na zewnątrz, czyżby był wodoodporny?, ciekawe mocowanie rury rezonansowej i okienko do obserwacji serwa steru. Rura także dobrze chroniona przed obcymi modelami.






Tu też pojawiły się "piątki", podział pokrywy w tej czerwonej zdradza pochodzenie tego modelu Rolling Eyes . Natomiast ten pierwszy z oryginalnym malowaniem.



Tu zwraca uwagę rączka wykonana z trzech części i śruba z mojego warsztatu zgubiona przez konkurenta, coś mi się wydaję że jeszcze do użytku Very Happy .

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Sob 17:09, 06 Cze 2009, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Wto 21:01, 23 Cze 2009    Temat postu:

Witam,

po ostatnim numerze z numerkiem w Oudenaarde postanowiłem zrobic coś z mocowaniem numerka na moim okręcie. Numerek ma być jak najmniej narażony na zerwanie lub uszkodzenie podczas kolizji z innym modelem.

[link widoczny dla zalogowanych]

Po długich przemyśleniach zamontowałem na modelu aż dwa numerki!!!.

[link widoczny dla zalogowanych]

Numerki zamocowane są do bocznych powierzchni osłony rury rezonansowej na pokrywie zbiornika. Mocuję je do amortyzatorów gumowych m/ż o wymiarach 15/10mm. Ich usytuowanie dodatkowo zwiększa powierzchnię która podczas dużej szybkości tworzy spojler i dociska model do powierzchni wody.

[link widoczny dla zalogowanych]

Widać to dokładnie na tym zdjęciu, dwa numerki ponieważ trudno ubić obydwa za jednym podejściem no i jeden mógłby spychać model z kursu.

[link widoczny dla zalogowanych]

Numerki sa odchylone od pionu o około 50 stopni ale jeszcze doskonale widoczne dla obserwujących model sędziów. To właśnie umieszczenie ich bliżej środka modelu i znaczne ich pochylenie ma chronić je przed zerwaniem przez inny model. W Oudenaarde model zawracający w celu powtórzenia boi zerwał mi numerek końcówką dziobu nie robiąc w modelu żadnej innej psoty, jednak sędzia nakazał mi spłynąć i umieścić na modelu nowy numerek. Ponieważ samo spłynięcie przekreśla szanse na dobry wynik więc spakowałem manele i nie wypłynąłej ponownie w tym biegu. W drugim ten sam zawodnik ćwiczył podobne manewry przy tej samej dolnej lewej i mimo moich starań ubił mnie bardzo delikatnie ale skutecznie po raz drugi.

[link widoczny dla zalogowanych]

Mam nadzieję że dzięki takiemu mocowaniu numerka(ów) już nigdy nie będę musiał spływać podczas biegu w celu jego ponownego zamocowania Very Happy .

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Wto 21:04, 23 Cze 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pitt
Gospodarz



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bellechatoix

PostWysłany: Pią 10:42, 30 Paź 2009    Temat postu:

Stachu, chyba nie jest tak do końca, bo jak Ci ubije prawy numerek to i tak lewego nie widać... i każą Ci spłynąć Laughing Rolling Eyes Faktem natomiast jest, że w ten sposób trudniej numerek ubić.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marek żebrowski
Buczek



Dołączył: 24 Gru 2006
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: olsztyn

PostWysłany: Pią 20:40, 30 Paź 2009    Temat postu:

a mnie się nasuwa myśl czy sędzia na zawodach może takie rozwiązanie zanegować .pozdrawiam marek

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Pitt
Gospodarz



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bellechatoix

PostWysłany: Pią 20:43, 30 Paź 2009    Temat postu:

a na jakiej podstawie Mareczku?

Pozdrówka.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 21:32, 30 Paź 2009    Temat postu:

Witam,

ale jak płynę na górnych bojach to widać ten drugi numerek Very Happy , poza tym podobne mocowania numerków w swoim modelu zastosował młody Costa i jakoś jeszcze nikt z sędziów nie mał do tego żadnych uwag do moich także.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 15 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin