Forum FSR Polska Strona Główna FSR Polska
Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

1.Kupno modelu,jego wybór i... czy zacząć?
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 15
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Śro 18:12, 09 Maj 2007    Temat postu:

Witam,

Andreas Hermann z Pforzheim pływa od paru (dwóch?) lat, tym oto modelem. Dopiero podczas tegorocznych zawodów w Stuttgart, zobaczyłem co kryje się pod pokładem.



W takim stanie niewiele możemy sobie wyobrazić, co „narobił” Andreas w swoim modelu.



Silnik leży prawie na boku, ażeby tak go umieścić w modelu potrzebne jest specjalnej konstrukcji łoże, musze przyznać, że bardzo skomplikowane. Gaźnik trzeba było także odwrócić, kolektor wydechowy „powyginać”, komora pływakowa jest dwuczłonowa?



Popychacze do sterowania silnika poprowadzone zostały wewnątrz aluminiowego, spawanego zbiornika, rura rezonansowa misternie ukryta w lewej burcie.



pokład nad rurą rezonansową został wycięty we wzorki, takie same co po drugiej stronie naklejki.



Przedział sterowniczo – radiowy wykonany jak w offshorach, jako wyjmowane szczelne pudełko. W pokładzie nad silnikiem szczelina do paska rozruchowego i drugi do żarzenia świecy. Jedno jest pewne, Andreas nakombinował się i napracował przy swoim modelu nieprzeciętnie. Czy jego praca dała mu takie wyniki jakich oczekiwał, myślę że o tym wie tylko on. Ja wiem jedno, na pewno jest ze swojego dzieła bardzo dumny i ma wielką satysfakcję, że to wszystko znakomicie funkcjonuje, a u mnie ma wielki podziw dla jego dzieła. W zawodach zrobił 45 okrązeń i zajął 44 miejsce.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 12:30, 09 Lis 2007    Temat postu:

Witam,

wracam do „starego” tematu ponieważ od jakiegoś czasu, będzie już ze cztery lata przy budowie moich modeli zwracam dużą uwagę na to ażeby motorek pracujący w nich nie dusił się z powodu braku powietrza. Nie warto?, ja myślę że jest to bardzo ważna sprawa . Zamknięty pod pokrywą, czasami bardzo szczelną silnik znajduje się w przedziale, który ma według mojej oceny około trzech do czterech decymetrów sześciennych. Teraz policzę ile powietrza „przerabia” w ciągu jednej minuty silnik o pojemności piętnastu centymetrów sześciennych. Zakładam że wykonuje on powiedzmy 22000 obrotów na minutę. Liczymy 15ccm x 22000obr/min = 330000ccm/min. Jeden decymetr(litr) sześcienny to 1000ccm, a więc obliczamy ile tych decymetrów przerabia CMB-iara w ciągu jednej minuty, 330000ccm : 1000ccm = 330 decymetrów sześciennych na jedną minutę!!! Kiedy obliczyłem to po raz pierwszy złapałem się za głowę i od razu pomyślałem sobie, głupiś, licz jeszcze raz ale teraz zrób to dobrze! Niestety nasze motorki muszą pobrać z otaczającego je powietrza około 330 litrów powietrza na minutę.

Jeśli więc zbudujemy nasz model z bardzo szczelnymi pokrywami i zameczkiem na pokrywie silnika, zmusicie go do zasysania powietrza przez wszystkie możliwe szparki oraz przez otwór z tyłu kadłuba przez który wychodzi rura rezonansowa. We wnętrzu tak zbudowanego modelu strugi powietrza opływające jego kadłub podczas płynięcia modelu wytwarzają podciśnienie, jak duże?, nie potrafię tego zgadnąć, nieważne, na 100% jest w jego wnętrzu podciśnienie. Zasysanie powietrza przez silnik to duży dla niego wysiłek i śmiem twierdzić że jest on cały czas niedotleniony!!! A motorek do życia potrzebuje również dużą ilość tlenu, sam nitrometan z pewnością nie wystarczy. Modele z szczelnie zabudowanym pokładem również pływają i nawet czasami bardzo szybko ale ja myślę że lepiej będzie jeśli nie będziemy męczyli naszych silniczków. Niedostateczna ilość powietrza to także słabsze chłodzenie silnika z zewnątrz, choć ten jest chłodzony wodą ale tylko jego głowica. Karterowi też się coś od powietrza należy. Również rura rezonansowa będzie w takim układzie grzała się i sąsiadujący z nią zbiornik paliwa co niejednokrotnie kończy się jego przepaleniem.

Jak najlepiej dostarczyć do komory silnikowej dostateczną ilość powietrza? Moim zdaniem najlepszy jest sposób przedstawiony na tych zdjęciach.



Model konstrukcji J.Hoffa, centralny wlot powietrza przed silnikiem skierowany lekko w dół dostarcza powietrze bezpośrednio do gaźnika, chłodzi cały silnik. Otwór nad świecą służy do jej żażenia ale jednocześnie dostarcza powietrze, tak samo jak otwór na pasek. Odpalanie silnika odbywa się przy zamkniętej pokrywie(na zameczek). Model ma za klapą silnika otwór dla upustu nadmiaru powietrza z przedziału silnikowego???, oraz otwory wspomagające chłodzenie rury rezonansowej. Powierzchnia nad rurą celowo została pozbawiona wszelkich otworów żeby mogła służyć jako docisk modelu przez strugi powiertza.



Model I. Stagnani z teamu S.G. W zasadzie ta sama sytuacja, tyle że ja nie wycinałbym otworów nad rurą rezonansową ale z jej boków. Chodzi o niezmniejszanie powierzchni dociskającej.



Mój model, troszkę jak zwykle „po pływaniu”. Ja postanowiłem wykonać dwa otwory przed silnikiem ale po obydwóch jego bokach, ponieważ zdarza się że jakaś fala zaleje dziób modelu i trochę wody dostanie się przez otwory wykonane przed silnikiem i istnieje niebezpieczeństwo że dostanie się bezpośrednio do gaźnika. Modelarze wykonują co prawda przemyślane i bardzo „sprytne” labirynty mające uchronić gaźnik przed zalaniem, ale .. po co to robić?, uważam że wystarczy te otwory przesunąć bliżej burt i już mamy problem z głowy w dodatku że przed gaźnikiem zazwyczaj montuje się komorę pływakową.



Tornado5 Dave Marlesa. Jeden otwór nad silnikiem i też wystarcza, jak dotąd Dave ma rekord szybkości więc nie ma o czym dyskutować. Dodam że Dave robi zawsze luźne, nie do końca dokładnie spasowane i bez zameczków klapy nad silnikiem.



To zdjęcie wstawiam jako ciekawostkę, pokrywa wykonana z blach aluminiowej z misternie ukształtowanymi szeregami wlotów.



Model konstrukcji Tamasa Tarra. Piękna aerodynamika z centralnym wlotem nad silnikiem i drugim nad rurą rezonansową służącym jednocześnie za rączkę. Dodam że Tamas pomyślał także o przegrodzie przy tym tylnym wlocie, która chroni dłoń przed oparzeniem o gorącą rurę podczas transportu modelu!



Potenza Stevena Kindt z Belgii, czego tu nie ma, no no. Układ jak u Hoffa ale warto popatrzeć.



Takiego rozwiązania nie polecam kopiować, bynajmniej.

Tak więc odpowiednia ilość powietrza jest bardzo ważna dla pracy silnika w naszym modelu, jednak nie polecam rezygnowania ze stosowania klap nad silnikiem. Moim zdaniem kadłub powinien być zakryty i powinien mieć jak najlepszą „linię”. Chodzi mi o to, żeby nie miał wystających elementów i nadmiaru dziurek, dziureczek i otworów, które wpływają na zawirowania powietrza przy powierzchni kadłuba co wcale nie przyspiesza modelu. Jak juz wspominałem w innym dziale aerodynamika modelu ma też wpływ na szybkość z jaką płynie nasz model.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
modelmaniak
Brzęczek



Dołączył: 22 Mar 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Pią 22:21, 09 Lis 2007    Temat postu:

Tak to prawda.
Silniczki muszą oddychać.
Nie uwzględnił Pan jednak w obliczeniach wspólczynnika napełniania który w przypadku CMB może wynosić nawet 0,7.
W innych mniej wyżyłowanych motorkach wynosi on średnio 0,5.

Stosując wzory i zasady obliczania bilansu cieplnego stosowanymi w dużej technice silnikowej, postaram się obliczyć ile powietrza potrzebuje silnik 15 ccm na minutę pracy.

Straty napełniania w przypadku silników 2 suwowych określane tzw. współczynnikiem (eta) napełniania są olbrzymie...
Wynoszą ok 50% do 70% pojemności skokowej.

RPM =22000
eta =0,7 zakładam że CMB napełnia się prawie idealnie.
Vr=rzecz. poj. powietrza zasysanego do cylindra
Vh= poj. skok. silnika
Vs= il.pow na minutę pracy.
ns= obroty/s (~367)

Vr=15ccm*0,7=10,5ccm
Vs=Vr*ns=Vh*ns*eta [cm3/s]
Vs= 2697[cm3/s]
Vs= 161820 [cm3/min]

Haha - nieprawdopodobne...
Wink Very Happy Shocked

Ale popatrzmy na ten problem od strony zużycia paliwa.
1000L powietrza jest potrzebne do właściwego spalenia 255ccm metanolu.
Do mieszanki z 161820 [cm3] powietrza potrzeba 41,26ccm metanolu
wynika z tego że na 30 minutowy bieg potrzebujemy 1237,8 ccm metanolu... Rolling Eyes

Mam nadzieje że się nie pomyliłem... w rachunkach...
Powyższe rozważania mają charakter akademicki i nie moga być odbierane jako pewnik... Wink
Dla ułatwienia obliczeń nie uwzględniłem współczynnika sprawności silnika 0,2 do 0,25 nie uwzględniając strat z tarcia i odbioru ciepła przez chłodzenie,a także strat pompowania ładunku. Ale nie o to chodzi...
Prosze zwrócić uwagę jak niedoskonała jest jeszcze technika silnikowa...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 22:56, 09 Lis 2007    Temat postu:

Witam,

a więc ... jesteśmy zgodni co do tego że nie można budować modeli ze szczelnie zamkniętymi pokładami, czy dobrze to wydedukowałem?

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
modelmaniak
Brzęczek



Dołączył: 22 Mar 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Sob 0:33, 10 Lis 2007    Temat postu:

WHITE&RED napisał:
Witam,

a więc ... jesteśmy zgodni co do tego że nie można budować modeli ze szczelnie zamkniętymi pokładami, czy dobrze to wydedukowałem?

Pozdrawiam S.Cz.


Zdecydowanie nie należy "dusić" motorka w zbyt szczelnym przedziale.
Wszelkie wloty muszą być jednak tak wykonane aby ich obecność nie powiększała szkodliwego przecież współczynnika Cv.
Istotnym aspektem tego zagadnienia jest także kwestia takiego zaprojektowania i wykonania wylotów aby uniknąć radykalnych różnic ciśnienia panującego w komorze silnika.
Zmiany takie mogą mieć miejsce przy niewłaściwym obliczeniu wielkości otworów dolotowych i wylotowych. Ciśnienie to będzie osiągać wartości wprost proporcjonalne do prędkości modelu. Moim zdaniem może to mieć poważny wpływ na regulację silnika... Optymalnie byłoby tak zaprojektować cyrkulację powietrza w przedziale silnika aby ciśnienie oscylowało w minimalnym zakresie (nie do unikniecia), a jego wartość była najbardziej zbliżona do ciśnienia atmosferycznego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Sob 1:02, 10 Lis 2007    Temat postu:

Witam,

jestem pewien że i te rozważania mają charakter czysto akademicki i niech tam będzie ich miejsce. Nie sądzę żeby ktoś skusił się na obliczanie wielkości i ... tych otworów. Ale jeśli ktoś tego bardzo zapragnie to mam nadzieję, że mu w tym pomożesz.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
modelmaniak
Brzęczek



Dołączył: 22 Mar 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Sob 2:03, 10 Lis 2007    Temat postu:

WHITE&RED napisał:
Witam,

jestem pewien że i te rozważania mają charakter czysto akademicki i niech tam będzie ich miejsce.


To nieprawda.
Pływając w klasie F1V 3,5 na silniku Picco wykonałem kiedyś kadłub z niewłaściwym rozmieszczeniem wlotów.
Dochodziło do nadmiernego pomparzu komory silnika i w konsekwencji prowadziło do utrudnionej regulacji motoru.
Objawiało się to "schodzeniem silnika z rezonansu".
Było to spowodowane nadmiernym zubożeniem mieszanki.
Po wykonaniu większych otworów wylotowych problem zniknął...


Cytat:
Nie sądzę żeby ktoś skusił się na obliczanie wielkości i ... tych otworów.


W sportach technicznych (i nie tylko) sukces zawsze idzie w parze z nauką...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Sob 8:50, 10 Lis 2007    Temat postu:

Witam,

Maćka piętnastka zużywa na 30 minut 4 litry paliwa(10% nitra i 16% oleju), moja 3,5 litra(10% nitra i 18% oleju). A więc jest to odpowiednio 2,96 i 2,52 litra metanolu na pół godziny. Według Twoich obliczeń 1,2378 litra, myślę że daleko byśmy nie popłynęli na tym. Ja w swoich postach posługuję się tylko i wyłącznie faktami, "naukę" pozostawiam dla tych, którzy lubią dywagować na rozmaite tematy. Dotyczy to także przepływu powietrza w kadłubie i jego zgubnego wpływu na pracę silnika. Według ciebie należałoby pewnie stosować regulowane, najlepiej przez komputer podczas biegów wyloty powietrza(bo przecież szybkość modelu nie jest stała). To są zwykłe dywagacje nie mające żadnego związku z praktyką, zejdż na ziemię.

Podobno budujesz jakiś okręcik, kończ go jak najszybciej i zaprezentuj w nowym sezonie. O pojemność zbiornika radzę się zapytać aktualnie pływających w danej klasie zawodników, nie polecam jej obliczać wegług powyżej przedstawionego przez Ciebie schematu. Zobaczymy jak się ma do siebie nauka i praktyka w Twoim wykonaniu, będzie to jej (nauki) doskonały egzamin. Powodzenia.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
modelmaniak
Brzęczek



Dołączył: 22 Mar 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Sob 10:51, 10 Lis 2007    Temat postu:

WHITE&RED napisał:
Witam,

Maćka piętnastka zużywa na 30 minut 4 litry paliwa(10% nitra i 16% oleju), moja 3,5 litra(10% nitra i 18% oleju). A więc jest to odpowiednio 2,96 i 2,52 litra metanolu na pół godziny. Według Twoich obliczeń 1,2378 litra, myślę że daleko byśmy nie popłynęli na tym.


Właśnie!
Na tej podstwie, po przekształceniu wzorów można z większą dokładnością obliczyć ile faktycznie potrzeba powietrza do spalenia takiej ilości paliwa... To przecież było podstawowym zagadnieniem do obliczenia, a zużycie paliwa "wyszło" przy okazji...
W moich rozważaniach nie brałem pod uwagę zjawisk falowych w rurze rezonansowejw pływających przecież znacząco na napełnianie.
W takim przypadku eta nie wynosi 0,7...

Przedstawiając obliczenia chciałem pokazać że właściwe zrozumienie zagadnienia połączone z samozaparciem w dążeniu do rozwiązania jest ciekawe i warto czasami oprzeć się na nauce...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Sob 12:46, 10 Lis 2007    Temat postu:

Witam,

wychodząc naprzeciw naukowemu podejściu do wszystkich zagadnień związanych z budową i eksploatacją naszych modelików otworzyliśmy na tym forum specjalny dział poświęcony właśnie NAUCE. Jest to dział < Nasze laboratorium > gdzie oczekujemy na artykuły traktujące naukowo o naszych sprawach, a moim zdaniem Twoje należy do takich zaliczyć. Cieszymy się więc że to właśnie na to forum trafił człowiek, który może nam coś niecoś naukowo wyjaśnić i podpowiedzieć. Jednocześnie z wielką nadzieją oczekujemy tam właśnie Twoich wywodów i porad do czego serdecznie zapraszamy i gorąco zachęcamy.

W tych działach, ja osobiście zachęcam wyłącznie do dyskusji o wszelkich praktycznych rozwiązaniach już dokonanych w swoich i zaobserwowanych w innych modelach. Chciałbym uniknąć niezamierzonych pomyłek podczas budowy ich modeli u czytających te działy dla przykładu; w zabudowaniu w swoich modelach zbyt małego zbiornika, wykonania łoża do silnika z bardzo lekkiej ale wytrzymałej kratownicy czy podniesienia kanałów w swoich motorkach na oko i innych czynności, po wykonaniu których przedstawiony silnik już nigdy nie uzyska swoich obrotów i mocy. Tu zacytuję wyjątek z działu MVVS .21 for FSR Standart - tuning by modelmaniak („Minimalnie podniesione (ok 1mm) kanały w tulei.”,” Pod głowice zastosowano dodatkową podkładkę celem zmniejszenia stopnia sprężania. Dzięki temu silnik będzie m.in. poprawnie pracował na paliwie z nawet 15% dodatkiem nitrometanu.”,” -"zatępienie" krawędzi tłoka w celu uniknięcia nadmiernego "zbierania" chromu z tulei i polepszenia parametrów klina smarnego.”).

Kończę tym samym naukową dyskusję w tym dziale i oczekuję z niecierpliwością nowych tematów w dziale Nasze laboratorium. Myślę że tam nie zabraknie dyskutantów i będziesz miał szerokie pole dla wszelkich naukowych wywodów. A więc POWODZENIA.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
modelmaniak
Brzęczek



Dołączył: 22 Mar 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Sob 15:12, 10 Lis 2007    Temat postu:

Pozostanę obojętny na taką formę kolejnych zaczepek...
Przenoś se pan moje wywody gdzie se pan chcesz albo najlepiej je wykasować...
Szkoda mojego czasu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Sob 15:25, 10 Lis 2007    Temat postu:

Witam,

szkoda bo było już tak miło. I moglibyśmy skorzystać z zasobów Twojej wiedzy ... . Zaproszenie jest oczywiście aktualne.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 15 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin