Forum FSR Polska Strona Główna FSR Polska
Forum członków i sympatyków polskiej Sekcji FSR CKM LOK
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

polozenie sruby wzgledem modelu.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 3,5
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ami_n
Bzykacz



Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdansk

PostWysłany: Śro 18:50, 10 Mar 2010    Temat postu: polozenie sruby wzgledem modelu.

To samo pytanie zadalem na drugim forum ale wiem ze Pan Czarnecki tam nie pisze dlatego skieruje tu takie pytanie do niego. Wydaje mi sie ze w bogatym zbiorze tematow tu opisywanych tej informacji nie znalazlem.
Moze bylo?


Zwykle to wyglada tak ze razem z kadlubem mamy rozpisane co wkleic w jakiej odleglosci od rufy.

No i tu pojawia sie takie pytanie: dlaczego 185mm od rufy powinno byc lozysko walu a nie 150?
Nurtuje mnie jak zmiana punktu polozenia napedu wzgledem sruby wplynie na jego wlasnosci.
Jak bedzie sie zachowywal?
Pamietem jak jeden z zawodnikow w std (zdaje sie madmax) przedluzyl wal i zalozyl tulejke przez co sruba przesunela sie do tylu. Model plywal bardzo dobrze a przeciez sruba przesunela sie okolo 15mm do rufy.

Jak to wyglada w silniejszych klasach?
Jakies doswiadczenia z tym zwiazane?

pozrdawiam i dziekuje z gory za odpowiedz badz link do odpowiedzi.
Daniel


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Meniu
Asior Nadzwyczajny



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Konin

PostWysłany: Śro 22:32, 10 Mar 2010    Temat postu:

Witaj kolego,
Z moich doświadczeń wynika tak im większy kąt wału łódka łatwiej wychodzi z wody i zakrętów ale jest mniejsza prędkość. Odnośnie położenia że śruba jest niżej i bliżej steru nie umiem ci powiedzieć.
Staram się w swoich łódkach aby śruba była jak najbliżej pokładu a elementy montuję jak podaje konstruktor łódki.
Meniu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ami_n
Bzykacz



Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdansk

PostWysłany: Pią 18:41, 12 Mar 2010    Temat postu:

Meniu napisał:
Witaj kolego,
Z moich doświadczeń wynika tak im większy kąt wału łódka łatwiej wychodzi z wody i zakrętów ale jest mniejsza prędkość.

To by sie zgadzalo przewidywaniami gdyz dla malego kata skladowa pionowa sily generowanej przez srube jest mala.
Meniu napisał:

Odnośnie położenia że śruba jest niżej i bliżej steru nie umiem ci powiedzieć.
Staram się w swoich łódkach aby śruba była jak najbliżej pokładu a elementy montuję jak podaje konstruktor łódki.
Meniu

hmm...
Nie kusilo Cie nigdy by cos pokombinowac i zrobic inaczej niz producent wymyslil?
Dlaczego w takim a nie innym miejscu nalezy umiescic srube?
Czy sposob wyznaczenia tej wartosci jest znany tylko producentowi i zabierze ta wiedze do grobu?
Jutro wklejam wal i... kusi mnie by zrobic to inaczej niz zaleca producent Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ami_n dnia Pią 19:02, 12 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 20:44, 12 Mar 2010    Temat postu:

Witam,

posłużę się poniższym rysunkiem,

[link widoczny dla zalogowanych]

Bierzemy pod uwagę tylko górny wykres. Jeśli założysz tulejkę na wał i odsuniesz śrube do tyłu, to jednocześnie będzie znajdowała sie troszkę niżej, a więc wzrośnie siła wypychająca model do góry U1 i siła ciągu P1. Czasami zawodnicy stosują takie szybkie "leczenie" modelu zbytnio zanurzonego w wodzie i model nieco chętniej wychodzi do góry, przez co szybciej płynie(mniejsze opory kadłuba). Niestety nie zmienia się kąt alfa i model jest bardziej niestabilny. Położenie śruby a także steru odpowiedzialne jest za prawidłowe skręcanie modelu, im śruba będzie bliżej środka modelu będzie on łatwiej skręcał, przesuwając ją do tyłu manewr ten będzie wymagał większego wychylenia steru niż poprzednio. Zresztą zależne jest to także od położenia steru, środka ciężkości i ukształtowania dna modelu. Zwyczajowe, procentowe usytuowanie silnika, śruby i steru jest tylko teorią, ostateczne ich rozmieszczenie często jest korygowane przez konstruktorów modeli i zawodników, jednak nigdy nie widziałem jakiś bardzo dużych od tych ustalonych procentów odchyłek.

Nie wiem w jakim celu robił to zawodnik o którym napisałeś?, najlepszym sposobem na "wyciągnięcie" modelu z wody i zwiększenie jego prędkości jest;

-zmniejszenie kąta alfa wału z jednoczesnym prostowaniem dna,
-zwiększenie kąta alfa wału(nie polecam),
-prostowanie dna,
-tuning silnika zwiększający jego moc(zdecydowanie polecam).

Jeśli masz wątpliwości to pytaj, odpowiem w miarę możliwości. Jaki model budujesz?

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Pią 20:45, 12 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ami_n
Bzykacz



Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdansk

PostWysłany: Pią 23:29, 12 Mar 2010    Temat postu:

WHITE&RED napisał:
Witam,
...Jeśli założysz tulejkę na wał i odsuniesz śrube do tyłu, to jednocześnie będzie znajdowała sie troszkę niżej, a więc wzrośnie siła wypychająca model do góry U1 i siła ciągu P1.

Mysle ze to tak nie dziala. Zalozenie tulejki nie spowoduje powstania wiekszej sily. Silnik mocy nie dostanie wiec wieksza sila nie powstanie. Kat walu tez sie nie zmieni. Jedyna roznica jest przeniesienie punktu napedu. To wlasnie moze byc ciekawe.
WHITE&RED napisał:
...im śruba będzie bliżej środka modelu będzie on łatwiej skręcał, przesuwając ją do tyłu manewr ten będzie wymagał większego wychylenia steru niż poprzednio.

Tez mi sie tak wydaje. Teraz jestem w rozterce... Predkosc czy stabilnosc?
Chyba jednak to pierwsze Twisted Evil
WHITE&RED napisał:

Nie wiem w jakim celu robił to zawodnik o którym napisałeś?,

Chcial zalozyc wieksza srube bo motorek sie wreszcie dotarl i krecil jak opetany zbyt mala sruba Smile Nie mial miejsca na wieksza srube i to wydawalo sie najprostsze.
WHITE&RED napisał:

najlepszym sposobem na "wyciągnięcie" modelu z wody i zwiększenie jego prędkości jest;
-zmniejszenie kąta alfa wału z jednoczesnym prostowaniem dna,

dno juz wyprostowalem Smile
WHITE&RED napisał:

-zwiększenie kąta alfa wału(nie polecam),

zgadzam sie
WHITE&RED napisał:

-prostowanie dna,

zrobione
WHITE&RED napisał:

-tuning silnika zwiększający jego moc(zdecydowanie polecam).

odpada. Nie znam sie na tym i nie mam maszyn do takich eksperymentow. Do tego mam ograniczony budzet i nie moge sobie pozwolic na popsucie motorka.
WHITE&RED napisał:

Jeśli masz wątpliwości to pytaj, odpowiem w miarę możliwości. Jaki model budujesz?
Pozdrawiam S.Cz.

To taki maly kadlub do 3,5 od Pana Franka z Nowego Dworu Gdanskiego.
Nazwy nie znam.
Ostatnio wykorzystywalem go do dla klasy STD ale mam wrazenie ze byl za duzy i przewage uzyskiwal tylko przy duzej fali. Wycialem stary wal i loze.
Mam do niego nowiutka przekladnie, nowy wal na 5mm.
To ma byc drugi model 3,5 eksperymentalny wlasnie do testowania takich efektow jak przesuniecie punktu napedu Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ami_n dnia Pią 23:37, 12 Mar 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WHITE&RED
Guru



Dołączył: 19 Gru 2006
Posty: 2093
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pią 23:45, 12 Mar 2010    Temat postu:

Witam,

masz rację, moc silnika będzie taka sama, jednak model łatwiej wychodzi z wody gdy śruba jest bardziej oddalona od dna kadłuba. Zmylił mnie wykres sił z i bez tulejki.

Nie wiem co to za łódka, ale myślę że powinieneś zbudować ją zgodnie z instrukcją, możesz kombinować z kątem wału ale odległość jego końca do pawęży myślę że jest nie do ruszenia, ja nigdy nie zmieniam tego wymiaru.

Pozdrawiam S.Cz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WHITE&RED dnia Pią 23:47, 12 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FSR Polska Strona Główna -> Budujemy FSR-V 3,5 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin